Goldblatt en Muholi te zien bij Prins Clausfonds in Amsterdam

  • 0

Donderdag 8 november werd in de galerie van het Prins Clausfonds in Amsterdam onder grote belangstelling de tentoonstelling A Sheet of Paper Can Become a Knife geopend. Voor deze tentoonstelling werd werk van tien Prins Claus Prijs-laureaten bijeengebracht. Zuid-Afrika is het enige land dat met werk van twéé kunstenaars aanwezig is.

Waar? Prince Claus Fund Gallery, Herengracht 603,
1017 CE Amsterdam

Wanneer?
T/m 26 april 2019, maandag t/m vrijdag,
10.00-17.00 uur

Entree:
gratis. Klik hier voor meer info.

 

De titel van de tentoonstelling, A Sheet of Paper Can Become A Knife, komt uit een gedicht van de Chinees-Tibetaans dissidente schrijfster Tsering Woeser, dat suggereert dat bijna alles kan veranderen in een wapen. De kunstwerken die door curator Selene Wendt bijeengebracht zijn, getuigen stuk voor stuk van onderdrukking en geweld. Het gaat in de eerste plaats om onderdrukking en geweld in onze tijd, maar vaak hebben deze hun oorsprong in het verleden. En hoewel de kunstenaars afkomstig zijn uit verschillende landen, is de aard van geweld universeel.

Met deze tentoonstelling wil het Prins Clausfonds, een cultuurfonds dat jaarlijks prijzen uitreikt aan personen en organisaties uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, in het bijzonder stilstaan bij het werk van de Zuid-Afrikaanse fotograaf David Goldblatt, die op 25 juni van dit jaar overleed. In september werd bekend dat de Grote Prins Claus Prijs dit jaar is toegekend aan de Market Photo Workshop, een fotovakschool die in 1989 door Goldblatt werd opgericht om zwarte fotografen in de gelegenheid te stellen hun ervaringen te documenteren. Ook Zanele Muholi, in 2013 zelf winnaar van een van de Prins Claus Prijzen, kreeg haar opleiding aan de Market Photo Workshop.

Goldblatt is op de tentoonstelling aanwezig met één foto uit 1985 – de hoogtijdagen van de apartheid. Een iconisch portret van de vijftienjarige Lawrence Matjee, met twee armen in het gips nadat hij door de Zuid-Afrikaanse veiligheidspolitie is gemarteld. In de tentoonstellingscatalogus citeert conservator Selene Wendt aartsbisschop Desmond Tutu. Die schreef in 2000: “Photographers who documented apartheid’s history made us choose sides. These photographs are poetic narratives of the worlds of yesterday, today and tomorrow. The scope of their vision includes a passionate concern for people and it brings images into our lives whose haunting beauty will linger for years.”

De Prince Claus Gallery bevindt zich op de onderste verdieping van het hoofdkantoor van het fonds aan de Herengracht. Voor deze tentoonstelling worden echter alle verdiepingen van het grachtenpand in beslag genomen. Bovenin het trappenhuis hangt een grote foto van Zanele Muholi, met daarnaast een beeldscherm waarop doorlopend nog meer foto’s van Muholi worden geprojecteerd. Ze zijn ontleend aan de serie Somnyama Ngonyama (Hail the Dark Lioness), die voor een deel ook al te zien was op de overzichtstentoonstelling van Muholi’s werk in het Stedelijk Museum in 2017. De reeks werd onlangs afgerond met een monumentale boekuitgave.

De andere kunstenaars van wie er werk op de tentoonstelling te zien is, zijn Regina José Galindo (Guatemala), FX Harsono (Indonesië), Amar Kanwar (India), Naiza Khan (Pakistan), Teresa Margolles (Mexico), Cildo Meireles (Brazilië), Oscar Muñoz (Colombia) en Newsha Tavakolian (Iran). Zij tekenen voor indringende beelden die de beschouwer niet snel loslaten. Van de meeste kunstenaars is er maar één werk aanwezig. Maar door die isolatie en de aandacht voor dat ene werk besef je des te sterker dat het hier echt om de top van de eigentijdse niet-westerse kunstwereld gaat. Zelfs de wat al te intieme setting van het kantoorpand (met radiatoren, lichtknopjes en een kapotte lift) kan daar geen afbreuk aan doen.

Naiza Khan, Armour Suit for Rani of Jhansi, 2017, verzinkt staal, veren en leer

Newsha Tavakolian, Soft Shoulders, Hard Boots: The Women Fighters of FARC, 2017, foto’s

Teresa Margolles, Dylegued / Entierro / Burial, 2013, mola (borduurwerk) op textiel, doordrenkt met het bloed van het lichaam van een vrouw die werd vermoord in Panama City, Panama

FX Harsono, Gazing on Collective Memory no 1, 2016, boeken, keramiek, 3D print, lijsten en foto’s

  • Tekst: Ingrid Glorie
  • Foto’s: Elize Zorgman
Buro: IG
  • 0
Verified by MonsterInsights
Top