Persbericht: Nieuw portaal voor ondersteuning Nederlands van start

• 0

MijnNederlands, het online portaal voor iedereen die zich internationaal (professioneel) bezighoudt met het Nederlands, staat vanaf vandaag online. Vanaf nu kan iedereen zich aanmelden op mijnNederlands.org. De ontwikkeling en lancering van het portaal past binnen de inhoudelijke focus van de Taalunie: de toegankelijkheid van het Nederlands, de talige creativiteit en de internationalisering van het Nederlands. Hiermee wordt het instrumentarium van de Taalunie voor de ondersteuning van het Nederlands wereldwijd duurzamer, efficiënter en transparanter.

Het online portaal mijnNederlands is een digitale omgeving waar iedereen die professioneel met Nederlands bezig is, terechtkan voor praktische zaken rond het Nederlands in de wereld. Met een eigen profiel kan iedereen informatie op maat ontvangen. Het portaal bestaat uit de volgende vijf onderdelen:
1.    Les- en leermateriaal

Dit onderdeel, dat gedragen wordt door de onderwijzende gemeenschap in buur- en buitenlanden, biedt lesgevers Nederlands als Vreemde Taal (NVT) de mogelijkheid les- en leermateriaal te zoeken en uit te wisselen.

2.    Professionalisering

Dit onderdeel richt zich op lesgevers en onderwijsinstellingen (docenten, leerkrachten, trainers, onderzoekers, afdelingshoofden) die zich verder willen professionaliseren op het gebied van onderwijs, onderzoek of organisatie. Het biedt een overzicht van het professionaliseringsaanbod van de Taalunie en partners: o.a. docentencursussen, webinars, kennisclips en publicaties. Via de doorzoekbare databank kunnen bezoekers toegang krijgen tot het aanbod.

3.    Financiering

Binnen dit onderdeel kunnen lesgevers, afdelingen en docentennetwerken financiering aanvragen bij de Taalunie.

4.    Netwerk

In dit onderdeel staat netwerken centraal: bezoekers kunnen in een databank zoeken naar verschillende organisaties die zich over de hele wereld met het Nederlands bezighouden. Gebruikers die zich hebben aangemeld bij mijnNederlands kunnen hun expertise delen en met andere gebruikers in contact komen. Op termijn kan er binnen dit onderdeel worden samengewerkt, bijvoorbeeld rond een bepaald onderzoeksthema.

5.    Vanaf 6 december 2021: Voor leerders

Dit onderdeel is volledig gericht op NVT-leerders: studenten aan afdelingen Nederlands, leerlingen uit de hogere jaren van het regulier onderwijs in de buurtaalregio’s en volwassen leerders. Leerders van het Nederlands kunnen hier terecht voor informatie over het Nederlands, beroeps- en studieoriëntatie, het alumninetwerk, enz.

• 0
Verified by MonsterInsights